‘Het zou net zijn als kussen, maar daar dan beneden’

Datum 31 augustus 2022

Uit liefst 175 inzendingen selecteerde de jury negen teksten voor de finale van Het Rode Oor 2022. Van een risicovolle onderhandeling tot de bekendste Titanic-scène hertekend: negen uiteenlopende verhalen, geïnspireerd op favoriete personages, boeken en films. Maar het échte onderwerp blijft ongewijzigd overeind: erotiek. Ziehier de negen finalisten en voorsmaakje van hun verhalen. 'Het zou net zijn als kussen, maar dan daar beneden'

© Shamisa Debroey

1. Honger van Meredith Van Hove 

Het uitgangspunt: ‘We hebben elkaar moeten delen vanavond en de honger is hier’ Universele eetregel: Joey doesn’t share food Consequentie: ‘Ik ben gulziger dan ik dacht’, ‘Ik wil je helemaal uitlikken’, ‘Misschien hebben wij nooit eerder gegeten’  Cliché herbevestigd: honger is de beste saus    

2. Transflormatie van Birsen Uçar 

Poëtisch: ‘Jij, de geur van bladgroen en hout. Ik, van peper en kaneel’ Prozaïsch: mens meets boom De transflormatie: ‘Ik kreeg wortels, jij kreeg voeten’  

3.  Klare Lijn van Lauralouise Hendrix  

Het centrale object: een zwarte globe op de tafel  Het centrale object drie alinea’s later: ‘Ik hoor hem zichzelf zeggen dat mijn spijkerbroek de perfecte kaart zal zijn van mijn kont, kut en benen’  Gevolg: ‘Ik wil zo graag mijn broek uit dat ik bang ben dat ik, eenmaal verlost, uit mijn uitgehongerde huid barst en hem met één hap opeet’ Spoiler alert: de klare lijn loopt van het groene tot het rode sein   

 4. Zij haatte omdat zij heersen wilde van Mira Sys 

De personages: Het meisje Lilith, haar broer Marcello en ik Hoe het onderzoek begint: ‘Het zou net zijn als kussen, maar daar dan beneden’ De onderzoekers: Lilith en haar broer Marcello Het onderzoeksobject: ik 

 

 

5. De overtocht van  Bert Lesaffer 

Hoe het begint: ‘Wanneer we opstappen, zie ik dat ze niet gelukkig is, al draagt ze haar favoriete hoed’ Bekendste Titanicscène: ‘Op de boeg snijdt de ijskoude wind door mijn zijden pyjama. Ik klim op de voorsteven.(…) Tot de stem vlak achter mij weerklinkt en armen mij omringen. Ze grijpen en trekken mij dichter’ Tweede bekendste Titanicscène: die waarin Leo Kate tekent, maar dit keer zijn ze met drie 

 

 

6. De Onderhandeling van Dries Moons  

De inzet: slachtofferschap in ruil voor erotische overgave  De moeilijkheid: een ruildeal met een haai De onderhandelingsruimte: tot ‘het misselijkmakend beeld van vlijmscherpe tanden in benen en billen’  De grootste troef: ‘Ik bijt mij een weg zonder daarbij ook maar één plekje onbezocht te laten, en aanvallend met mijn opengesperde mond zak ik nog lager tot ik daar alles vind’   

7. Ongewerveld van Jorik Amit Galama 

Voor: ‘Zonder hun ogen te openen vraagt hen: ‘Wil je het proberen?’’  Handeling: ‘Hen voert een omgekeerde ontvlezing uit totdat ik nog slechts een ingezakte tent van huid ben en hen mijn zware skelet uitspreidt op de vloer'Na: ‘Ik kan (zelf) kiezen wat ik terug wil plaatsen - indien ik überhaupt nog iets terug wil plaatsen’ 

 

8. Stemvorken van Leonore Spee  

It’s a scam: ‘hoe mannen denken dat vrouwen seks hebben’, ‘dé legendarische lesbische mythe’, ‘een pornodingetje’ Fact check: ‘Het duurt niet lang of we gaan ook buiten het afgebakende uurtje in de week op onderzoek uit, op de werklaptop van Marius’ moeder. Die kan hij wissen, zegt hij.’ Surftip: www.ikstemjevork.nu   

9. Tussen ons in van Simon Vondelaar  

Het decor: een rusthuis - ‘sterven is hier verplicht’  Niet stervende: ‘Ja, mijn lid. Dat sombere aanhangsel. Dat fletse touw tussen bussels grijs geworden haar. Maar ook: de klomp verlangen die nog steeds in mijn onderbroeken waakt.’ Alive and kicking: Tadeusz en zijn kruisje, ‘als een wiegelied bungelend rond zijn hals’   Moraal van het verhaal: tussen rusthuis en lusthuis zit slechts een kruis(je) tussenin   

Honger naar meer? Stem je favoriet tot winnaar tijdens de finales op 9 oktober in Antwerpen en Amsterdam