Sara Burgerhart – De afstand overbrugd
Bij aanvang van een les literatuurgeschiedenis is mijn uitzicht vaak ontmoedigend: pubers die zuchten, klagen of steun zoeken bij hun tafel. Opmerkingen in de trant van ‘We hebben dit al lang bij geschiedenis gehad’. Slechts een enkeling is zo beleefd om desinteresse te verbergen. En toch: het kan altijd erger. Van de ene op de andere dag veranderen de leerlingen in schokkerige beeldschermen. Waar ik normaal gesproken door ‘echt’ contact de houding zag veranderen, viel er vanuit mijn huiskamer weinig meer op te merken. Als docent wil je vooral de liefde voor het vak overdragen, maar hoe doe je dat met enkel schermen? Dit is mijn verhaal hoe De Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart noodgedwongen digitaal tot leven kwam.
Aanpak
Wie niet sterk is, moet slim zijn. Om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, heb ik gekozen om het verhaal van Sara Burgerhart interactief te maken. Zo kon ik ook op afstand persoonlijk en leerlinggericht literatuuronderwijs geven, wat het beste aansluit bij de behoeften van deze doelgroep (Slings, 2000; Bonset en Braaksma, 2007). Geïnspireerd door een storybook van Reinaert de Vos besloot ik een soortgelijke variant te creëren. De lezer wandelt als het ware door het verhaal, maar komt steeds voor een keuze te staan. De keuze is gebaseerd op de belevingswereld van de leerling. Het lijkt alsof deze keuze het verdere verloop van het verhaal bepaalt.
Tegelijkertijd dient dit verhaal als ‘verleider’ om een tekstfragment (brief 139) uit deze roman te lezen. Aan dat tekstfragment is een domeinoverstijgende opdracht gekoppeld. Immers, de integratie van literatuuronderwijs met gespreksvaardigheid en schrijfvaardigheid werkt bevorderend (Schrijvers, 2018). Het is een mogelijke weg naar meer leesplezier en uiteindelijk naar taalvaardigheid, geletterdheid en verhaalwijsheid (Koopman, 2017). Daarnaast is het ook praktisch van aard: er is op deze manier ruimte om een niet-verplicht examenonderdeel alsnog aan te bieden aan havisten. Ik zou de leerlingen de kans niet willen ontnemen om na te denken over het historische gedachtegoed, juist omdat het aanzet tot creativiteit, reflectie, empathie en kritiek (Neijt e.a., 2016).